2002 Noorwegen

In de zomer van 2002 hebben we een rondreis op de motor door Noorwegen gemaakt. Terwijl grote delen van Europa last had van een natte zomer, had Scandinavië juist een prachtige zomer. Via Duitsland en de nachtelijke boottocht naar Göteborg in Zweden reden we naar Noorwegen. De terugweg ging vanuit Oslo met de nachtelijke boottocht naar Frederikshavn in Denemarken. Hiervandaan reden we in 2 dagen terug naar Nederland.

12 augustus

In de loop van de ochtend hebben we de motor bepakt en zijn we op weggegaan naar Kiel. Halverwege in Duitsland hebben we nog heel veel regen over ons heen gekregen, maar toen we tegen zessen in Kiel aankwamen was het al weer opgeklaard. We konden vrij snel de boot oprijden. Voor de motoren was een apart gedeelte op de boot gereserveerd. We bleken uiteindelijk niet de enige met een motor te zijn. Nadat de motor was vastgezet hebben we onze hut opgezocht en wat opgefrist. In het restaurant wat gegeten en de afvaart op het dek bekeken. Na de een lange dag op de motor zijn we maar vroeg naar bed gegaan.

13 augustus

De volgende ochtend is het zwaar bewolkt. Tegen negen uur arriveren we in de haven van Göteborg. Nadat we van de boot zijn afgereden, gaan we op weg naar Noorwegen. In de loop van de dag wordt het weer ook goed en als we aan het eind van de middag bij een motel in het plaatsje Moss net over de grens van Noorwegen arriveren, is het schitterend weer.

14 augustus

Vandaag beginnen we officiëel aan de rondreis door Noorwegen die we hadden geboekt. We rijden naar onze eerste hotel in Hemsedal. Onderweg staken we met een veerboot het Oslofjord over.

15 augustus​

Vandaag hebben we rondgereden in de buurt van Hemsedal. We zijn eerst naar de Rjukandefossen gereden even ten noorden van Hemsedal. Dit is een mooie dubbele waterval met een hoogte van 18meter die uitkomt in een nauwe kloof. Daarna zijn we over de Panoramaveien naar Fagernes gereden. De Panoramaveien is een tolweg over hoofdzakelijk onverharde wegen, dankzij de droge zomer was het goed rijden over deze wegen. Zoals bij de vele onbemande tolstations, een hokje met een slagboom, vul je een kwitantie in en doe je wat geld in een envelop die je ter plekke kunt posten.

16 augustus​

Van Hemsedal naar Vossestrand. Via de Hardangervidda.

17 augustus​

Vandaag bezochten we één van de meest toeristische attracties in Noorwegen, de Flamsbanen. Een treinrit waarbij je maar 20kilometer aflegt maar wel 865meter stijgt. Onderweg stopt de trein bij een waterval. Het eindpunt van deze treinrit is Myrdall waarna je weer terug naar beneden rijdt.

18 augustus​

Vandaag bezochten we Bergen, een stad waar het meer dan 250 dagen per jaar regent. Wij troffen er echter het mooiste weer aan. Via de Floibanen kom je op een uitzichtpunt, waar vandaan je een mooi uitzicht over Bergen en omgeving hebt.

19 augustus​

Deze dag reden we van Voss naar Innvik. Om naar Innvik te komen moesten we met het pontje het Sognefjord oversteken.

20 augustus​

Vandaag stond de Briksdalsbreen op het programma. Dit is een uitloper van een gigantische ijskap van ongeveer 475 vierkante kilometer. Na een wandeling van drie kwartier sta je aan de voet van deze gletsjer.

21 augustus​

Op weg naar Dombas maakten we een uitstapje naar een uitzichtpunt. Waar vandaan je uitzicht hebt over het Geirangerfjord. Helaas hadden we vanochtend slecht weer.Tegen de tijd dat we het plaatsje Lom bereikten, was het weer opgeklaard. In Lom bezochten we een staafkerk uit de 13e eeuw. Na Lom reden we via een onverharde weg door naar Dombas.

22 augustus​

Vandaag maakten we onder begeleiding van een gids en zijn hond, een muskusossafari. Na een urenlange wandeling zagen we eindelijk de muskusossen. We moesten minimaal 200meter afstand van de muskusossen houden. Na 5 uur lopen kwamen we eindelijk terug op het vertrekpunt.

23 augustus​

Vandaag hebben we over de beroemde Peer Gynt weg gereden. Aangezien er een groot bedrijfsfeest in het hotel werd gegeven, was de hoteleigenaar bang dat we niet zouden kunnen slapen in verband met geluidsoverlast. Daarom mochten we in een blokhut slapen.

24 augustus​

We maakten vandaag een rondrit in de omgeving.

25 augustus​

De laatste dag in Noorwegen reden we naar Oslo, waar we aan het begin van de avond op de veerboot stapten naar Denemarken stapten.

26 en 27 augustus​

Nadat we in de ochtend waren aangekomen in Frederikshavn, zijn we meteen de snelweg opgereden om richting Nederland te rijden. In de buurt van Hamburg hebben nog in een hotel overnacht. We deelden de kamer met een heleboel muggen, dus eerst met muggenspray en een paar handdoeken bezig geweest. Aan de vlekken op de muren en plafond hadden vorige gasten dat ook al gedaan. De volgende dag reden we verder naar Amersfoort.

Video

De intro van de film van deze vakantie.