2003 Canada / USA

Verslag 8: Jasper National Park

30 juni

Vandaag vroeg vertrokken naar Jasper. We hadden namelijk geprobeerd om een campingplaats te reserveren op Whistler Campground (iets buiten Jasper), maar omdat deze camping in een Nationaal Park ligt is dat helaas onmogelijk. Deze campings werken allemaal op de basis: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Alhoewel Whistler Campground de grootste camping van Canada is (780 plaatsen) hebben ze maar een beperkt aantal plaatsen met full hook-up en zijn er nog enkele plaatsen met alleen power (elektriciteit) de rest van de plaatsen zijn allemaal unserviced zoals ze dat hier noemen. De weg tussen Banff en Jasper is een van de mooiste ter wereld, maar door het bewolkte weer (af en toe een zonnetje) en onze race naar een campingplaats met voorzieningen hebben we maar weinig gestopt, zodat we uiteindelijk om 1 uur ’s middags aankwamen en we toen gelukkig nog een plaatsje met elektriciteit konden bemachtigen (full hook-ups waren allemaal al vergeven!). We hebben meteen maar de plaats voor 4 nachten geboekt. De camping ligt in een bos en de plaatsen zijn ruim, waarbij de buren minimaal 10 meter verderop staan. Dus de camping beslaat een gigantische lap grond maar helaas maar op Ć©Ć©n plek douches. Vanaf onze plek is het 20 minuten lopen voordat je bij de douches bent, je wordt al moe als je eraan denkt. We besloten dan ook maar om elke dag water bij te vullen en het afvalwater te lozen zodat we in de camper konden douchen. En eigenlijk ging ons dat steeds makkelijker af.

1 juli

Canada day! Vandaag is het een officiĆ«le feestdag in Canada. Overal hangt de Canadese vlag uit en wordt er feest gevierd. Wij hebben dit nog nooit mee gemaakt, dus besloten we dit feest mee te vieren met de mensen in Jasper. Omdat de weersverwachting voor deze dag nog mee viel in vergelijking met de rest van de week, hebben we ’s ochtends eerst een “Walk & Talk” gedaan. Wij hadden gekozen voor de variant “Morning wildlife & birding watch”. Jawel ook dit klinkt indrukwekkend, net zo indrukwekkend was het tijdstip waarop we bij de ingang van camping werden opgehaald: 6.45uur. Onder begeleiding van een gids zijn we eerst naar plekken in het park gereden waar over het algemeen dieren ’s ochtendsvroeg te zien zijn. Daarna hebben we nog een wandeling gemaakt naar een paar kleine meren waar bevers leven. Helaas hebben we geen bever gezien, ze lagen kennelijk al te slapen (bevers zijn nachtdieren blijkbaar!).

Nadat we weer op de camping waren afgezet, zijn we naar Jasper gereden om wat te zien van de Canada Day viering. Ochtends was er eerst voor iedereen een ontbijt (kosten 2 dollar – wel eigen bord en bestek meenemen), daarna was er een optreden van een orkest dit werd gevolgd door het hijsen van de vlag (incl. ceremonie en gebak voor iedereen toe). Na de lunch was het tijd voor de parade en ’s avonds was er vuurwerk. We hebben niet alles meegemaakt (ontbijt en vuurwerk overgeslagen), maar het was erg gezellig en indrukwekkend. Jasper heeft tenslotte maar 5000 inwoners.

2 juli

Na al het feesten van gisteren hebben we vandaag maar eens een keer uitgeslapen tot 8.45 uur (jawel: dit is voor ons uitslapen!). In de ochtend zijn we wederom Jasper ingereden om onze foto’s die we tot nu toe hebben gemaakt (ong. 740 stuks) op een CD te laten branden en verder moest de mail gecheckt worden en de uitbreiding van verslag 7 op onze website gezet worden. In de middag zijn we naar Maligne Lake gereden. Normaal is dit een zeer mooi en toeristisch meer, maar door het slechte weer was het er niet zo druk. Omdat het weer zo slecht was toen we er aankwamen hebben wij de normaal “verplichte” boottocht maar niet gemaakt en hebben we alleen een kopje thee met gebak genomen (en daar rij je dan 50 km voor [enkele reis]!).

3 juli

Vanochtend hebben Bert en ik elk wat anders gedaan. Bert is gaan raften (klasse 3) en ik heb de was gedaan. Rare verdeling misschien, maar een week geleden is het weer eens in mijn rug geschoten, vandaar dat het niet verstandig was om te gaan raften. Daarom bleef ik met de was zitten. Niet leuk, maar wel nuttig, want voor het eerst in 5 weken heb ik eens een studieboek ingekeken! Bert bleef 4 uur weg, dus pas rond half 2 konden we ergens gaan lunchen. Na de lunch zijn we naar de kapper geweest (je moet toch een keer in 3 maanden!) en daarna zijn we maar eens terug naar de camping gegaan. We waren nog van plan om met de Jasper Tramway (kabelbaan) naar boven te gaan (Whistler’s mountain), maar het weer is niet echt mooi (zwaar bewolkt) dus we hopen dit morgenochtend te gaan doen voordat we verder reizen naar de volgende camping.