2007 Canada

In de zomer van 2007 troffen we op de website van WRC een oktoberspecial aanbieding aan. Deze aanbieding hield in dat je eigenlijk alleen de vliegtickets betaalde en de camper voor 3 weken gratis was. Je kon bij deze aanbieding kiezen voor Vancouver of Toronto. Uiteindelijk hebben we gekozen voor Toronto vanwege de minder lange vliegreis en de wat hogere temperaturen als British Columbia in dezelfde periode. Tevens zou dit ook voor Marleen (2004) en Patrick (2007) de eerste keer worden om naar Canada te gaan.

We hadden de route van te voren globaal voorbereid. We wilden niet alle dagen onderweg zijn en ook de dagen dat we reden niet de hele dag rijden, anders zou het niet meer leuk voor de kinderen zijn. Ook moesten we rekening houden dat niet alle campings meer open zouden zijn. We kwamen ongeveer uit op de route zoals in bovenstaand plaatje is aangegeven. Deze route zou iets meer dan 2000km zijn. Eenmaal ter plaatse hebben we bepaald dat we het rondje met de klok mee zouden rijden, dit in verband met de zonnige weersvoorspelling voor de eerste paar dagen.

4 oktober

We waren om half elf op Schiphol en we konden snel inchecken, overal kregen we voorrang vanwege de kinderen. Patrick heeft zelfs nog een uurtje kunnen slapen in de baby lounge. We vlogen met een boeing 747 van de KLM en we hadden de stille hoop dat als de KLM dagelijks naar Toronto vliegt, dat het vliegtuig niet vol zou zitten. Helaas bleek het vliegtuig toch vol te zitten. Waarschijnlijk kwam het dat op maandag 8 oktober het Thanksgiving Day in Canada zou zijn. Het vliegtuig vertrok om half 3. Patrick en Marleen vonden het vliegtuig erg leuk en Patrick heeft bijna de hele vlucht geslapen. Alleen met het opstijgen en landen was hij wakker. Marleen viel ongeveer een uur voordat we aankwamen in Toronto in slaap. De douane vond het geen enkel probleem dat we de nodige melkpoeder voor Patrick bij ons hadden. Uiteindelijk kwamen we om 7uur ‘s-avonds (plaatselijke tijd, 6uur tijdverschil) in het airport hotel aan. Snel een bad genomen en het bed ingedoken.

5 oktober

Marleen en Eveline sliepen op één kamer en Patrick en Bert in de aangrenzende kamer. ‘s-Nachts om 2uur klonk het: “mama, ik ben wakker. Zullen we een spelletje doen”. Hoezo geen last van de jetlag. Patrick werd ook wakker maar na een flesje ging hij weer slapen. Marleen heeft niet meer geslapen en om half 6 zijn Marleen en Eveline maar naar een lokale koffie tent gelopen.Fraserway kwam ons om 1 uur ophalen. Het bleek dat het verhuurstation zo’n 80 kilometer boven Toronto lag. Tijdens het wachten bij Fraserway was Marleen zo moe dat ze uiteindelijk op de vloer in slaap viel. Uiteindelijk reden we om half 4 weg in een 27ft camper met slide-out. Onze eerste camping was de KOA camping in Niagara Falls. Dit was toch nog een rit van ongeveer 250km en het was al donker toen we aankwamen op de camping. Snel de camper op de toegewezen plek neergezet en slaapklaar gemaakt. Patrick sliep in een soort minitentje op de slaapplek van de eettafel.

6 oktober

In de loop van de ochtend zijn we met de bus naar Niagara Falls gereden. Hoewel de dag zonnig was begonnen, was het al flink bewolkt toen we in Niagara Falls aankwamen en even later begon het al flink te regenen. Snel maar een Tim Hortons koffie shop opgezocht en later hebben we een ritje in de reuzenrad gemaakt met uitzicht over Niagara Falls en de watervallen. ‘s-Middags hebben we nog de Wal Mart bezocht om wat inkopen te doen.

7 oktober

De laatste dag dat Marine Land dit seizoen open was: daar moesten we natuurlijk ook heen. Patrick lag te slapen toen we aankwamen. Dus Eveline en Marleen gingen vast het park in en Bert bleef bij Patrick in de camper. Nadat Patrick wakker was geworden van zijn dutje zijn we met z’n allen nog het park in geweest. Vandaag prachtig weer gehad en we waren vast de enig betalende gasten. De rest had allemaal een seizoenskaart.De kinderen hadden de grootste lol in de camper en dankzij de slide-out was er tenminste wat ruimte op de grond om te spelen.

8 oktober

Vandaag is het de Canadese Thanksgiving Day. We hebben er weinig van gemerkt. We hebben de hele dag gereden van Niagara Falls naar Sauble Beach aan het Lake Huron.

9 oktober

We staan op een camping op ongeveer een kilometer van het strand. Het is lekker warm alleen een harde en wat frisse wind. In Sauble Beach zal het in het zomerseizoen waarschijnlijk erg druk zijn. Nu was het een beetje uitgestorven. We konden met de camper het strand oprijden en zijn wezen pootje baden. Dan is het wel makkelijk dat de camper op het strand stond, de voeten schoon spoelen met de warme douche aan de zijkant van de camper en met schone voeten de camper in. Aan het einde van de middag heeft Eveline het eten klaar gemaakt en we zagen vanuit de camper langzaam de zon in zee zakken.

10 +11 oktober

Vanuit Sauble Beach richting Tobermory gereden, waar we één nacht op een camping voor Tobermory verbleven. Vanuit Tobermory vaart er enkele keren per dag een veerboot naar Manitoulin Island. Deze veerboot vaart alleen in het zomerseizoen en 15 oktober was de laatste dag. Ook hiermee hebben we rekening moeten houden met het uitstippelen van de route. Ondanks dat de boot over een meer vaart, waren het vooral aan het begin van de 2uur durende overtocht de golven die de boot aardig deed schommelen. Na de overtocht reden we naar Shegulandah op Manitoulin Island waar we 2 nachten verbleven op Batman’s Camping.

12 oktober

Vandaag zijn we het eiland wezen verkennen.

13 + 14 oktober

Via Sudburry waar we een nachtje bleven staan, zijn we in 2 dagen doorgereden naar Parry Sound. Het was goed te merken dat de meeste campings dichtgaan. De camping in Sudburry sloot op 15 oktober en we stonden in ons eentje op een groot grasveld. De ganzen stonden ’s ochtends voor de deur. Nu begrepen we ook waar de hoeveelheid poep op het grasveld vandaan kwam. Op de office van de camping in Parry Sound stond dat de campinggasten zelf een plaatsje mochten uitzoeken en dat de office maar een uurtje per dag open was.

15 oktober

Vannacht heeft Marleen weer slecht geslapen. Om 12 uur en om 5 uur werd ze wakker. Daarna sliep ze gelukkig door tot half 10 en Patrick sliep tot 9 uur uit. Vandaag de hele dag in Parry Sound geweest. Beetje rondgelopen op de camping en nog naar een Walmart in de buurt geweest. Rustig dagje dus!

16 oktober

Vanochtend op weg gegaan naar Algonquin Park. We blijven daar 3 nachten op Mew Lake Campground staan. In het park zelf is bijna alles al dicht, maar: er staan wel veel mensen op de camping! Verder zijn de douches, wasmachines en drogers perfect. Dus meteen maar even 2 wasjes gedraaid. Ook hout voor het vuur kan je hier kopen. Dit meteen gedaan en gezellig met z’n allen marshmallows gegeten. Zowel Marleen en Patrick vonden het kampvuur te gek.

17 + 18 oktober

Deze dagen rustig aan gedaan en veel (geprobeerd) te wandelen. Probleem was een beetje dat Marleen overal beren, koeien en nijlpaarden zag ;-). Erg ver weg van de camper wilde ze dus niet.

19 oktober

Vandaag weer een reisdag: van Algonquin Park naar Apsley, waar we één nachtje op een camping blijven staan. De camping waar we stonden heette “Millers’ Timber Sands”. Is een geweldige camping, met hele aardige eigenaren. Zij heeft een authentiek snoepwinkeltje op de camping en hij is helemaal gek van oude Volkswagens. In zijn schuur staan er wel 5. Hij heeft zelf ook een auto gemaakt die rijdt op plantaardige olie. Aan deze auto zat een aanhanger om de olie mee te vervoeren voor lange reizen.

20 oktober

Vanochtend om kwart voor 7 opgestaan en op weg gegaan naar de laatste camping van onze vakantie: “Leisure Time Trailer Park” in Palgrave. Deze camping ligt dicht bij Toronto, maar nog altijd 40 km er vandaan. De camping zelf, viel helaas wel tegen. Allemaal oude speeltoestellen en geen mooie plekjes om te staan met de camper. We blijven er 4 nachten om de kinderen wat tot rust te laten komen. Dat hebben ze wel nodig, na zo’n reis. Vandaag ook weer de hele dag onderweg geweest. Pas om half 5 kwamen we op de camping aan.

21 oktober

Na een mislukte zoektocht naar een stoomtrein in Tottenham die niet reed (alleraardigst plaatsje trouwens), ’s middags doorgereden naar downtown Toronto. Hier hebben we 2 uur over gedaan (file!). Eenmaal in Toronto op een bovengrondse parkeerplaats (vanwege de hoogte van de camper) geparkeerd. Kosten voor 2 uur parkeren: 50 dollar!! En wij maar denken dat Amsterdam duur is….Vanwege het tijdslimiet van 2 uur, snel de CN toren opgeweest en eenmaal beneden een klein hapje gegeten. Op een hoogte van 350 meter heb je een geweldig uitzicht en de beroemde glazen vloer. Je kan nog hoger, op een hoogte van 447 meter heb je de SkyPod. De wachttijd bedroeg voor de lift meer dan een uur, dus dat hebben we maar niet gedaan. De kinderen vonden het verder helemaal geweldig!

22 + 23 oktober

Deze dagen weer rustig aan gedaan. De laatste boodschapjes gedaan en de camper schoongemaakt en de spullen ingepakt, want 24 oktober gaan we al weer weg. Wel jammer want het is weer erg mooi weer (24 graden).

24 + (25) oktober

Na het inleveren van de camper zijn we met een busje naar Pearson Airport bij Toronto gebracht. Daar vrij lang moeten wachten totdat we vertrokken (vlucht KL0692), voor Marleen was het leuk dat er naast de gate een glijbaan was. De vlucht duurde door de “tailwind” een uur korter dan normaal. Patrick is gedurende de hele vlucht (van 5 1/2 uur), maar een 1/2 uur wakker geweest. De rest heeft hij heerlijk geslapen. Om 6.21 uur (op 25 oktober) kwamen we aan op Schiphol en om 10 uur waren we weer thuis, waar we meteen naar bed gingen. Een geweldige reiservaring rijker!