2022 Scandinavië

In de zomer van 2022 hebben we wederom een camper gehuurd met als doel de Noordkaap.

Route-2022_9
19 t/m 24 juli

Op dinsdag 19 juli hebben we onze gehuurde camper opgehaald en na een korte tussenstop bij ons thuis om de camper in te laden, zijn we doorgereden naar de veerboot in Travemünde. We waren er ruim op tijd en rond 01.00 konden we de boot op rijden. Om 02.45 uur vertrok de boot naar Helsinki.

Na ongeveer 30 uur varen kwamen we aan bij Helsinki. Daar even boodschappen gedaan in een groot overdekt winkelcentrum en toen door naar de eerste camping in Heinola.

De volgende dag (22 juli) doorgereden naar Ristijärvi. Daar 1 nachtje gestaan en toen door naar Lentiira voor 2 nachtjes.

De eerste nacht (23 juli) hadden we een bear viewing safari geboekt bij Wild Brown Bear Oy (https://bearcentre.fi/). Op weg er naar toe de afslag nog gemist. Stond verder niets aangegeven en de afslag was een gravelweg. Zaten we toch bijna in Rusland, want de grens is maar 2 kilometer verder. Bij het Bear Centre heb je de keuze tussen bear photography en dan zit je de hele nacht in een 1 of 2 persoons hide of een bear watching van een avond of nacht vanuit een comfortabele hut, genoemd bear house. Vanuit de hides heb je maar een beperkt uitzicht maar ze zijn zo geplaatst dat als er beren langs komen, de kans groot is dat ze vlak langs de hides lopen. Wij hadden de avond variant van 17.00 – 22.00 uur in de bear house en hadden uitzicht op een mooi stuk natuur, maar geen beren, wolven of wolverines gezien. We waren net onderweg terug naar de camping toen de whatsappjes binnenkwamen met foto’s van een beer en een moederbeer met kleintjes. Gelukkig mochten we de volgende avond de safari gratis overnieuw doen.

Overdag hebben Marleen en Patrick nog gezwommen in het meer en in de loop van de middag reden we weer naar het Bear Centre. Dit keer hadden we meer geluk en kwam er een groot mannetjes beer vlak voor het bear house langs.

25 en 26 juli

Redelijk uitgeslapen en daarna vertrokken naar Rovaniemi. Onderweg nog enkele rendieren gespot. Rovaniemi ligt op de poolcirkel en is bekend als de woonplaats van de Kerstman. Even buiten de stad ligt het Santa Park. Wat we uiteraard hebben bezocht. Wij staan met de camper achter de Shell benzinepomp tegenover het Santa Park. Alleen voor de elektra moeten we betalen.
De volgende dag hebben Bert en Patrick het Husky Park bezocht, waar er uitleg werd gegeven over de honden. Een Husky ride zat er vanwege het weer helaas niet in.

27 en 28 juli

Vandaag vroeg vertrokken naar het noorden. Onderweg meerdere rendieren en een hert gezien. Een tussenstop gemaakt bij het Wild Spirit Park. Een kleinschalig park met enkele inheemse diersoorten waarvan sommige nog nauwelijks voorkomen in het wild. We hebben overnacht op Giellajohka Oy, een klein vakantieparkje met enkele kleine cottages en camperplekken. Keurige douches en voor het eerst wifi op de camperplaats. ‘s-Avonds heerlijk gegeten in het restaurantje op de camping.

Ook de volgende dag weer bijtijds vertrokken. Al snel bereikten we de grens met Noorwegen en kwamen we in dezelfde tijdzone als Nederland terecht. Onderweg zagen we steeds meer campers, motorrijders maar ook fietsers die op weg waren naar de Noordkaap of er vandaan kwamen. In Finland zag je maar weinig buitenlanders en hebben we misschien maar 2x Nederlanders gezien. Dat is nu wel anders.
Hoe dichter we bij de Noordkaap kwamen, hoe ruiger de omgeving werd. Het heeft de hele dag regelmatig licht geregend of gemiezerd en het was bewolkt. Hopelijk is het weer op de Noordkaap beter.
In de loop van de middag kwamen we aan in Skarsvåg een kilometer of 15 vanaf de Noordkaap. Skarsvåg is het noordelijkste dorpje van Noorwegen van het vasteland en we staan op de Kirkeporten Camping.

• Feitje: De zon ging niet op 27 juli onder maar op 28 juli om 0.18uur en om 2.28uur al weer op.
  • Feitje: Op 26 juli zakte de dieselprijs bij de Shell in Rvaniemi met 8 cent naar 2,149euro. Op 27 juli was de prijs nog een cent gedaald en hebben we de tank volgegooid. Onderweg in Inari (27 juli) hebben we nogmaals getankt en was de literprijs voor diesel 2,429 euro. Een verschil van 29 eurocent!
29 juli

Rustig opgestaan. Chemisch toilet geleegd en schoon water ingenomen en tegen 11uur reden we de camping af voor de rit van ongeveer 15km naar de Noordkaap. Uiteindelijk hebben vanuit huis naar de Noordkaap 2325km gereden, dankzij de veerboot naar Helsinki valt dit mee. Vlak voor de Noordkaap kom je een soort tolhuisje tegen. Hier hebben we aangegeven dat we alleen gebruik wilden maken van het parkeerterrein en dat we wilden overnachten. Je krijgt dan een ticket mee van € 0,-. Er was nog redelijk wat plek en we konden staan aan de zijkant van het parkeerterrein met uitzicht naar het westen.

We zjn naar het markante symbool van de Noordkaap, de wereldbol, gelopen en hebben een bezoek gebracht aan de Nordkaphallen. Waarschijnlijk vanwege een familiekaartje waren we nu goedkoper uit dan als we bij het tolhuisje de entreetickets hadden gekocht. We hebben in de Nordkaphallen gegeten, de film en tentoonstelling bezocht en uiteraard de souvenir shop.

Gaandeweg de middag en avond werd het steeds drukker met auto’s, campers, bussen, motorrijders en fietsers. Voor de meeste mensen is de Noordkaap een soort item op de bucket list, andere mensen kwamen vanwege het mooie weer en dat het één van de laatste dagen van dit jaar de midzomernachtzon zou zijn. Tijdens de midzomernachtzon gaat de zon niet onder en Bert heeft dit bekeken.

30 en 31 juli

Vroeg vertrokken van de Noordkaap. Het was schitterend weer. Regelmatig zagen we rendieren, waarbij sommige hardnekkig op de weg bleven lopen.
Na een uur of 2 rijden kwamen we aan bij de wegsplitsing met de E6. De E6 loopt van Oslo naar Kirkenes (tegen de grens met Rusland) en wordt ook wel de Noordkaaproute genoemd. Wij namen de E6 richting Oslo. In eerste instantie reden we door grote valleien met weinig bomen en gaandeweg kwamen we in het fjordengebied terecht waar de weg langs de fjorden kronkelde. We hebben een nachtje gestaan op Fosselv Camping in Storslett, waar we een plekje aan het water hadden.
De volgende dag bijtijds vertrokken richting Birtavarre waar Marleen een bungee jump zou maken. De locatie lag een aantal kilometers voorbij Birtavarre, waarbij het laatste gedeelte een slingerende grindweg was tot aan een parkeerplaats. Hiervandaan was het nog 2 kilometer lopen tot aan de Gorsa Bridge met uitzicht over een waterval. Marleen heeft vanaf deze brug een spectaculaire bungee jump gemaakt.
Daarna zijn we doorgereden naar Gryllefjord voor de overtocht naar Andenes op de eilandengroep Vesterålen. Deze boot gaat 3x per dag en we hoopten de boot van 19uur nog te halen. Uiteindelijk kwamen we iets over 18uur aan, maar doordat er zoveel campers en auto’s stonden te wachten was het maar de vraag of nog meekonden. Uiteindelijk kon nog net de camper voor ons en een personenauto achter ons op de boot gepropt worden maar konden wij niet mee. We hebben met enkele andere campers op het parkeerterrein overnacht voor de boot van de volgende dag.

1 en 2 augustus

De boot kwam rond 10.30uur aan en vertrok stipt op tijd om 11uur. Vanaf het dek zagen we dat er een paar campers en een stuk of 10 auto’s niet meer meekonden en moesten wachten tot de boot van 15uur.
De overtocht duurde ongeveer 90 minuten en nadat we aankwamen zijn we ongeveer 10km doorgereden naar de camping Midnattsol in Bleik waar we een mooi plekje hebben vlak achter het strand. In de middag zijn we naar Andøya Space geweest waar we de tentoonstelling hebben bezocht over het ruimte onderzoek naar het noorderlicht. Eveline, Marleen en Patrick hebben hier ook een Escape room gedaan.
De weersvoorspelling voor 2 augustus kwam uit: regen en pas aan het eind van de middag zou het wat droog worden en de zon een beetje doorbreken. Uitgeslapen, wasjes gedaan en nog naar de supermarkt in Andenes geweest.

3 augustus

Vandaag stond een whale safari vanuit Andenes op het programma. Rond 10uur reden we de camping af naar Andenes. We kregen eerst een uitleg over welke walvissoorten er voor de kust van Andenes voorkomen. Daarna met de boot de zee op waar we enkele walvissen hebben gezien.

Nadat we terug waren zijn we weer op weg gegaan met de camper. We hadden nog maar enkele kilometers gereden toen we 3 elanden spotten in de struiken naast de weg. Ondanks dat de elanden in grote getalen voor moeten komen, hadden we ze nog nooit eerder in Scandinavië gezien.
We vervolgenden onze weg naar Lødingen waar we de ferry overtocht naar Bognes hadden. Uiteindelijk kwamen we rond 21uur aan op een camping in Tømmerneset.

4 t/m 6 augustus

Een paar reisdagen. We vervolgden op donderdag 4 augustus onze reis over de E6 via Fauske naar Storjord. Hierna gingen we naar het oosten en even later passeerden we de Noors/Zweedse grens. We zijn uiteindelijk gestopt bij een camping met een onuitsprekelijke naam Vuoggatjålme, welke aan een meer lag. Het avondeten hebben we genuttigd in het restaurant van de camping. Het bleek dat er naast de camping een helicopterfirma “Artic Air” actief was en Marleen en Bert hebben in de avond nog een rondvluchtje gemaakt waarbij de campingeigenaar zelf vloog.

De volgende dag vertrokken we weer bijtijds. Aan het eind van de middag stopten we bij Flåsjöstrands Camping vlakbij het plaatsje Lövberga. Onderweg nog een rendier op de weg tegen gekomen.

Op 6 augustus wederom weer vroeg vertrokken. Onderweg nog wat boodschappen gedaan omdat niet alle supermarkten op zondag open zijn. We overnachten op Camping Tandsjö. Voor de verandering eens gebruik gemaakt van het keukentje op de camping.

7 en 8 augustus

Redelijk bijtijds vertrokken richting het Orsa Rovdjurspark, vlak boven Orsa. Dit is een soort dierenpark met alleen enkele roofdieren welke in Scandinavië of het poolgebied voorkomen zoals verschillende soorten beren, veelvraten, lynxen en wolven. Dit park heeft zeer grote verblijven voor de dieren met een natuurlijke omgeving, zodat het voor kan komen dat je de dieren niet eens ziet.
Daarna zijn we doorgereden naar Yttermalungs Camping. Een camping met Nederlandse eigenaars welke zo’n 20 jaar geleden hiernaar toe zijn geëmigreerd.

Na een wel erg frisse nacht was het de volgende dag lekker weer. Marleen en Patrick hebben in de ochtend mee gedaan met het geweer en het pijl en boog schieten. Eveline heeft een paar wasjes gedaan. In de middag hebben Bert, Marleen en Patrick op een riviertje met een kano gevaren.

9 en 10 augustus

We reden vandaag verder naar Otterbergets Bad & Camping vlakbij Hova, waar we 2 nachten verbleven. Op deze camping waren we in 2017 ook geweest. Er was in de tussentijd niet veel veranderd. Natuurlijk van Marleen en Patrick nog een foto gemaakt op dezelfde houten steiger als 5 jaar geleden (zie 2017).

De volgende dag hebben we uitgeslapen, rustig aangedan en op de camping gebleven. Marleen en Bert zijn nog even naar het strand gelopen voor een pootje baden.

11 t/m 13 augustus

Nadat we vertrokken zijn, kwamen we na ongeveer 2uur rijden bij een groot winkelcentrum in Jönköping. Uiteraard de nodige kledingwinkels bekeken en geluncht. Daarna nog een tijdje door gereden richting Malmö. Het was de bedoeling om nog ongeveer 100km te rijden en dan op een camping te overnachten. Alleen toen we bij de camping kwamen, bleek deze vol te zijn. Nog enkele andere campings geprobeerd, maar deze bleken ook vol te zijn tot we één camping vonden aan de andere kant van het meer welke nog een plekje had. Was nog ongeveer 45km en drie kwartier rijden.

De volgende dag bijtijds vertrokken naar Malmö waar we rond het middaguur aankwamen bij een winkelcentrum. Geluncht en nog wat winkelbezoek gedaan. Tegen 14uur kwamen we aan bij de check-in van Finnlines in de haven van Malmö. De ferry vertrok om 16uur en al vrij snel vaar je de Sontbrug onderdoor. Dit is een brug tussen Zweden en Denemarken.
We konden meteen in het restaurant eten en daarna naar de hut om te proberen wat te slapen.

Om 23.30uur ging het restaurant weer open voor het ontbijt en rond 00.45 (13 augustus) kwamen we aan in Travemünde.
In de haven van Malmö was de TomTom al ingesteld op ons huisadres en dat was via de brug tussen Zweden en Denemarken 925km. Toen we in Travemünde van boord reden was het 495km. Net voorbij Osnabrück hebben we even gerust en daarna doorgereden naar huis waar we rond 8uur aankwamen.
Helaas kwam hiermee ook weer een einde aan de vakantie waarbij we nieuwigheden hebben gezien en gedaan.
In totaal hebben we 5656km gereden. We reden via Finland 2325km om bij de Noordkaap te komen en dus via Noorwegen en Zweden was het 3331km om thuis te komen.

Video

Een filmimpressie van deze reis.