Wylde Swan

Wylde Swan

In 2019 is Marleen 5 weken naar het Caribisch gebied geweest met het Masterskip programma aan boord van de Wylde Swan. Het Masterskip programma is voor leerlingen van Havo 4 of VWO 4/5 om mee te varen op Ă©Ă©n van de reizen.

Vlucht

Op 11 januari vertrokken we naar Sint-Maarten. We moesten vroeg in de ochtend verzamelen bij Schiphol. Vervolgens was het 8,5 uur vliegen. De piloot van het vliegtuig was de vader van een andere trainee op de Wylde Swan, dus we kregen nog een leuke aankondiging. 

Aankomst op Sint-Maarten

Volgens de locale tijd van Sint-Maarten kwamen we daar rond 2 uur ’s middags aan. Vervolgens moesten we alle spullen aan boord krijgen door middel van twee tenderbootjes. Eenmaal aan boord maakten we kennis met de crew die al aan boord was. Daarna was ik snel mijn bunk in gedoken, omdat ik ontzettend moe was. Hierdoor had ik alleen wel de uitleg van alle regels gemist…

Vertrek naar Carriacou

Op 13 januari begon de tocht naar het eerste eiland. Het idee was om naar Trinidad en Tobago te gaan, maar door de wind besloot de kapitein toch naar Carriacou te varen. De tocht naar dit eilandje zou de langste tocht zijn van de hele reis. Het was ongeveer 4-5 dagen op de open zee. Tijdens deze tocht begon ik ook last te krijgen van zeeziekte. 

Carriacou (17-20 januari)

Op 17 januari kwamen we aan op Carriacou. In de middag kregen we hier dus ook wat vrije tijd op het eiland. Daar was ook WiFi aanwezig en heb ik naar het thuisfront gebeld. Vervolgens gingen we het eilandje wat verkennen en had ik nog een aantal souvenirs gekocht. Op 18 augustus werden we gedropt op een onbewoond eilandje genaamd Sandy Island vlakbij Carriacou. Hier moesten we gaan survivalen. Aangezien je niet veel spullen met je mee kon brengen, had ik alleen een handdoek en een laken bij me om mee te gaan slapen. Voor het slapen ging ik samen met een paar andere trainees eerst nog het eilandje verkennen. De volgende ochtend keerden we weer terug van Sandy Island. In de middag kregen we een tour van Carriacou, waarbij we met een busje naar de top van de berg werden gebracht, waarna we weer naar beneden moesten lopen. De volgende ochtend besloot ik met een paar andere trainees de kerkdienst bij te wonen. Hier werd er veel gezongen en hing er een gezellige sfeer. Die middag vertrokken we naar het volgende eiland.

Saint-Lucia (20-24 januari)

Op 20 januari vertrokken we richting Saint-Lucia. Hier kwamen we de volgende ochtend aan. We gingen toen met zijn allen een hike doen op Saint-Lucia. Ik werd alleen na een tijdje licht in mijn hoofd door de hitte, waarna ik met een groepje trainees het rustiger aan besloot te doen. Op de hike liepen we nog langs een kleine waterval en zwavelbaden, waarvan die laatste best wel stonken. Op 22 januari gingen we naar een stadje op Saint-Lucia. Hier had ik bij een kleine winkelcentrum nog wat chocola gekocht. Vervolgens hadden we een jamsessie bij een klein cafeetje met een paar lokale bewoners. Op 23 januari werd de groep in tweeën verdeeld. De ene helft ging een hike doen naar de top van de petit piton dit is een hele hoge berg op het eiland, de andere helft ging varen op het strand van Saint-Lucia met catamarans. Ik had besloten om met het tweede groepje mee te gaan. Op het strand ben ik eerst gaan snorkelen, daarna was ik eigenlijk al moe genoeg en heb ik de rest van de middag op het strand gezeten. Voor het avondeten besloot onze groep terug te gaan naar het stadje en hebben we daar in een restaurant, genaamd Petit Peak, gegeten.

Martinique (24-31 januari)

Op 24 januari kregen we te horen dat er wat mis was met een van de ankers aan boord. De crew had dus besloten om dat anker in zee te droppen. Helaas was er ook wat mis met het andere anker. Hierdoor konden we dat anker niet binnenhalen en voeren we rond met een anker op 70 meter diepte. Tijdens het varen naar Martinique was het nog wel gelukt om dat anker binnen te halen. Op 25 januari kregen we wat vrije tijd op Martinique. We waren toen eerst naar een stad gelopen, hier zijn we naar een winkelcentrum geweest en heb ik nog een crĂŞpe gekocht. Die avond hielden we een barbecue bij de haven waar we aan stonden. De volgende dag kregen we weer wat vrije tijd in de stad. Daar had ik nog wat souvenirtjes gekocht en heb ik ook weer een crĂŞpe gegeten. De volgende dag op 27 januari zijn we in de ochtend naar een slavenmuseum gegaan. Hiervoor moesten we eerst een tijdje met de bus daar naartoe rijden. Bij het museum kregen we een rondleiding en werd er verteld hoe de slaven leefden op Martinique. Op 28 augustus zijn we naar de scheepswerf op Martinique gegaan. Die middag deden we een carrière rondje voor de scheepsovername. Tijdens de scheepsovername was het de bedoeling dat het schip gerund werd door alle trainees en dat de crew eigenlijk niks meer hoefde te doen. De carrières die ik had bezocht waren interior manager, docent en scheepsarts. Waarvan ik docent het leukste vond. Deze positie hield in dat je eigenlijk alle uitjes moest regelen. Op 29 januari gingen we met een ferry naar een strand op Martinique. Hier had ik ook een pizza gegeten. In de avond gingen we aan boord bij de Stad Amsterdam, een ander Nederlands schip. Hier kregen we ook een rondleiding aan boord. Op 30 januari hadden we weer wat vrije tijd op Martinique waarbij ik weer een crĂŞpe ging halen. Op 31 januari vertrokken we naar het volgende eiland. Voordat we vertrokken kwamen we er echter achter dat de crew van Stad Amsterdam bij ons midden in de nacht aan boord was gekomen en onze Nederlandse vlag een kwartslag had gedraaid, waardoor we rond zouden varen met een Franse vlag. Gelukkig wisten we ze terug te pakken…

Dominica

Een rustdag. Marleen en Bert hebben wat gewandeld en zijn bij een supermarkt geweest met een groot snoep assortiment. 

5 augustus

Vandaag zijn we van Karlskrona naar Camping Yxningens vlakbij het dorpje Gusum gereden (circa 290km). Onderweg in Kalmar nog wat gegeten en wat we dachten dat het een supermarkt was, bleek een zeer grote snoepwinkel te zijn. De camping lag aan het begin van een zijtak van het Yxningen meer.

6 augustus

Vandaag hebben Bert en Marleen een kano gehuurd en zijn bijna de hele zijtak van het Yxningen meer afgevaren en terug. Vooral terug met de tegenwind was af en toe lastig.

7 augustus

Vandaag naar Stockholm gereden (circa 220km). We verbleven voor 2 nachten op het First Camp City-Stockholm. Een camping aan de zuidkant van Stockholm.

8 augustus

Vandaag zijn we met de bus en metro naar het centrum van Stockholm geweest. Daar hebben we een overdekt winkelcentrum bezocht en zijn mee geweest met een 2 uur durende rondvaarttocht door de wateren van Stockholm.

9 augustus

We verplaatsen ons weer naar de volgende camping. Camping Swecamp Bomstadbaden in Karlstad, een route van ongeveer 320km. Deze camping ligt aan het Vänern meer. Dit meer is het grootste meer van Zweden en het twee na grootste meer van Europa. We hadden een mooi plekje aan het strand.

10 augustus

Vandaag zijn we naar het vlakbij gelegen groot overdekt winkelcentrum Bergvik geweest. De rest van de dag hebben we het lekker rustig gedaan.

11 augustus

De laatste dag in Zweden. We reden vandaag naar Göteborg (circa 250km) voor de nachtboot naar Kiel. Rond 15uur kwamen we aan en we mochten meteen inchecken en even later de boot oprijden. Ook hier hadden we een 3-persoons buitenhut. Rond 18.45uur was de afvaart.

12 augustus

Voordat we in Kiel aankwamen hebben we eerst nog ontbeten op de boot. Rond 10uur reden we van de boot af en gingen op weg naar Amersfoort (circa 510km). Thuis aangekomen hebben we de camper leeggehaald en schoongemaakt en weer afgeleverd bij de verhuurder.