2003 Canada / USA

Verslag 6: van Canmore naar Revelstoke

19 juni

Het regent! Natuurlijk voor ons Nederlanders niet zo bijzonder, maar tot nu toe hadden we overdag nog geen enkel regenbuitje gezien (en we zijn nu al precies 3 weken onderweg). Het is in ieder geval lekker weer geworden om wat te ondernemen en dat hadden we gelukkig al in de planning staan. We wilden met de trein of bus naar Banff gaan om daar wat te winkelen. Helaas bleek Canmore geen treinstation te hebben en de bus naar Banff gaat maar 2 keer per dag en we hadden 5 uur moeten wachten op de eerst volgende bus, dus zijn we toch maar met de camper gegaan. Gelukkig was er aan de rand van Banff (voor de niet-Canada kenners onder ons, Banff is een van de meest toeristische plaatsen van Canada en de helft van de winkeleigenaars zijn daar van Japanse afkomst – kunnen jullie je meteen een beeld vormen van hoe het daar eruit ziet!) genoeg parkeergelegenheid. We zijn 3 uur in Banff geweest en toen waren we het al meer dan zat. Het was weer tijd om terug naar de camping te gaan.

20 juni

Het regent nog steeds, nu is het niet leuk meer! We hadden een kenneltocht geboekt voor vanochtend 10 uur, maar die ging vanwege de regen niet door. Gelukkig kon de tocht verzet worden naar 13.00 uur, maar het was nog even afwachten of het dan wel door kon gaan, aangezien het bijna de hele ochtend heeft geregend. Maar… jullie zien het al aan de foto’s: de tocht ging door! We zijn dus rond 13.00 uur naar de “winkel” van Snowy Owl gelopen, waarvandaan we met een auto naar de Husky kennel zelf werden gebracht.

Daar bleken ze 138 Husky’s te hebben. Elke Husky had z’n eigen hok en uit alles bleek dat ze daar geweldig goed verzorgd werden. Voordat we alle (!!) Husky’s mochten ontmoeten kregen we eerst een Canadese lunch. Dit hield in dat je je broodje op een stok boven een kampvuur moest verwarmen en daarna eet je dit op met gedroogd vlees en voor mij (verstokt vegetariĆ«r) was er gedroogd fruit en over dit alles schonk je een flinke scheut Ahorn stroop. Was best wel goed te eten. Daarna dus een ontmoeting met alle Husky’s en dat was geweldig, zelfs voor een kattenliefhebster! Als laatste werd ons nog uitgelegd hoe er ’s winters met de honden tochten werden gereden en welke bevelen je dan moest geven om ze te laten lopen (hike up), laten stoppen (whoooo) en links af (chi over) en rechts af (hie over) te laten gaan.

21 juni

Vandaag weer verder getrokken naar de volgende camping. Als eindstation voor de dag hadden we een camping in Radium Hot Springs uitgekozen. De weg er naar toe, dwars door Kootenay National Park, is normaal prachtig om te rijden. Maar omdat het bijna de hele dag weer heeft geregend, viel dit helaas een beetje tegen. We hebben onderweg maar 1 stop gemaakt voor een wandeling: die bij de Paint Pots. Echter op het moment dat we van de highway naar rechts bogen om de parkeerplaats op te rijden voor de wandeling rende er een hele grote zwarte beer over de weg (naar onze kant toe). We hebben de wandeling naar de paint pots nog wel gemaakt, maar het was vast een record! We voelden ons niet echt op ons gemak, wetende dat er zo’n grote beer in de buurt rondliep! De beer ging helaas zo snel dat ik geen foto heb kunnen maken, daarom maar een foto van de Continental Divide bij deze dag. De continental divide houdt in dat als een regendrup rechts van de lijn valt deze in de Grote Oceaan eindigt en valt de regendrup links van de lijn dan eindigt deze in de Atlantische Oceaan.

22 juni

Vandaag al weer een dag vol regen, we zijn nog wel ’s avonds even naar de Hot Springs (warm water bronnen) geweest (zie foto), maar verder hebben we weinig gedaan. Alleen even wat boodschapjes en we zijn nog even naar de Fairmont Hot Springs gereden, maar omdat we daar onze camper niet konden parkeren zijn we maar weer terug gegaan naar de camping. De laatste dagen hebben we tig potjes Yahtzee gespeeld (natuurlijk win ik nauwelijks!) en zijn er ook weer een aantal boeken uitgelezen. Toch valt het me nog wat tegen: ik had huiswerk meegenomen (bedrijfseconomie) en een kruissteekwerkje, aan beiden heb ik nog niets gedaan! Bert leest veel of zit achter de computer (what’s new?). Maar vervelen doen we ons nog niet, dus we komen nog niet naar huis!!

23 juni

Al weer een regenachtige dag. Het is nu officieel, verslag 6 krijgt de bijnaam: “het regenverslag”. Geen enkele dag hebben we het droog gehouden! Maar goed nieuws: volgens alle weerberichten is dit de laatste regenachtige dag en wordt het vanaf morgen weer mooi weer.

Vandaag zijn we verder gereden van Radium Hot Springs naar Albert Canyon Hot Springs (ligt tussen Glacier N.P. en Mount Revelstoke N.P.). Alweer had dit een mooie rit moeten zijn, maar helaas door de regen en doordat veel wandelingen afgesloten waren viel het weer wat tegen. Wel kwamen we onverwacht aan de kant van de weg een zwarte beer tegen. Op 4 meter afstand hebben we hem/haar kunnen bewonderen (zie foto). Niet beginnen te klagen dat we kleurenblind zijn, maar niet alle zwarte beren zijn zwart. Verder over vandaag geen bijzonderheden te melden, behalve dat we alweer een tijdgrens hebben overschreden.