2021 Polen - Zweden

In verband met de onzekerheden van Corona hebben we op het laatste moment besloten om met de camper een rondrit te maken door Polen en Zweden.

30 juli​

Vroeg in de middag van vrijdag 30 juli konden we in Harderwijk de camper ophalen. Thuis gekomen hebben we de camper ingeladen en heeft Marleen zich nog laten testen om een hopelijk negatief test bewijs te verkrijgen zodat we door Duitsland mochten om Polen in te rijden. Aan het eind van de middag gingen we op weg richting de grens met Duitsland. We hebben een nachtje gestaan op een kleine maar nette camping in De Lutte (tussen Hengelo en de grens).

31 juli

Een flinke reisdag hadden we voor de boeg (circa 800km). We zijn vroeg vertrokken en via Hannover, Leipzig en Dresden zijn we naar Camping Pod Lasem in Bolków gereden.

1 augustus

Een rustdag. De weersvoorspelling kwam uit, het zou een regenachtige dag worden. We zijn in Jawor bij een supermarkt geweest en hebben voor het eerst in Polen getankt. Dat laatste was wel goedkoop maar ging niet helemaal goed. Kennelijk geprobeerd om de pomp voor vrachtwagens te gebruiken, wat resulteerde dat de diesel er meteen uitspoot.

2 augustus

Een lange reisdag naar het noordwesten van Polen (circa 420km). Onderweg nog gestopt bij Decathlon en de Lidl in Legnica. We hebben 1 nacht gestaan op Wohnmobilstellplatz Lafrentz in Wolin. Een kleine camping zonder sanitaire voorzieningen en alleen geschikt voor campers. Marleen en Bert hebben ‘s-avonds nog een wandeling gemaakt.

3 augustus

Vroeg vertrokken van de camping. Nog even snel getankt voordat we naar Świnoujście reden voor de ferry overtocht naar Trelleborg in Zweden. Voor Zweden gold dat minderjarigen maar 1 vaccinatie gehad hoefden te hebben om het land in te mogen, dus Marleen hoefde niet getest te worden. Op de boot hadden we een 3-persoons buitenhut aan de voorzijde. We hebben wat geslapen en naar de Olympische Spelen zitten kijken. Rond 16uur kwamen we aan in Trelleborg en zijn we naar camping Skönstavik in Karlskrona gereden (circa 230km). Onderweg hebben we in Kristianstad de Zweedse McDonalds uitgeprobeerd.

4 augustus

Een rustdag. Marleen en Bert hebben wat gewandeld en zijn bij een supermarkt geweest met een groot snoep assortiment.

5 augustus

Vandaag zijn we van Karlskrona naar Camping Yxningens vlakbij het dorpje Gusum gereden (circa 290km). Onderweg in Kalmar nog wat gegeten en wat we dachten dat het een supermarkt was, bleek een zeer grote snoepwinkel te zijn. De camping lag aan het begin van een zijtak van het Yxningen meer.

6 augustus

Vandaag hebben Bert en Marleen een kano gehuurd en zijn bijna de hele zijtak van het Yxningen meer afgevaren en terug. Vooral terug met de tegenwind was af en toe lastig.

7 augustus

Vandaag naar Stockholm gereden (circa 220km). We verbleven voor 2 nachten op het First Camp City-Stockholm. Een camping aan de zuidkant van Stockholm.

8 augustus

Vandaag zijn we met de bus en metro naar het centrum van Stockholm geweest. Daar hebben we een overdekt winkelcentrum bezocht en zijn mee geweest met een 2 uur durende rondvaarttocht door de wateren van Stockholm.

9 augustus

We verplaatsen ons weer naar de volgende camping. Camping Swecamp Bomstadbaden in Karlstad, een route van ongeveer 320km. Deze camping ligt aan het Vänern meer. Dit meer is het grootste meer van Zweden en het twee na grootste meer van Europa. We hadden een mooi plekje aan het strand.

10 augustus

Vandaag zijn we naar het vlakbij gelegen groot overdekt winkelcentrum Bergvik geweest. De rest van de dag hebben we het lekker rustig gedaan.

11 augustus

De laatste dag in Zweden. We reden vandaag naar Göteborg (circa 250km) voor de nachtboot naar Kiel. Rond 15uur kwamen we aan en we mochten meteen inchecken en even later de boot oprijden. Ook hier hadden we een 3-persoons buitenhut. Rond 18.45uur was de afvaart.

12 augustus

Voordat we in Kiel aankwamen hebben we eerst nog ontbeten op de boot. Rond 10uur reden we van de boot af en gingen op weg naar Amersfoort (circa 510km). Thuis aangekomen hebben we de camper leeggehaald en schoongemaakt en weer afgeleverd bij de verhuurder.