2003 Canada / USA

Verslag 1: van Vancouver naar Winthrop

28 mei

Eindelijk was het dan zo ver, de reis begon. Om 6:30uur stonden de ouders van Eveline op de stoep om ons naar Schiphol te brengen. Omstreeks 7uur gingen we dan daadwerkelijk op weg. Vanwege een ernstig motor ongeluk kwamen we een uur later dan gepland bij Schiphol aan. Het inchecken was al lang en breed begonnen met als gevolg dat de stoelen aan de raamzijden al bezet waren. Wij kozen maar voor de achterste stoelen in het middencompartiment. Later bleek dat wij goed hadden gegokt, want er kwam niemand naast ons zitten. Een beetje ruimte op een vlucht van 10uur kan geen kwaad. De reis verliep verder probleemloos en om 12.01 uur (lokale tijd) landden we in Vancouver.

29 mei

Door de jetlag vanochtend om half 7 opgestaan (wel vele malen voor die tijd nog wakker geworden!) en ontbeten. Het ontbijt was echt Canadees: veel te veel en veel te vet. Na het ontbijt hebben we Canadream gebeld om een afspraak te maken om de camper op te halen. Om half 1 stond het busje van Canadream voor ons klaar en reden we in een half uurtje naar de pick-up plaats van onze camper. Bij Canadream aangekomen bleek al snel dat we geen 24ft camper meekregen (de MH-B), maar een 27 ft (MH-A). Voordeel van deze grotere camper is dat er een vast bed achterin zit waar je links en rechts om heen kunt lopen. We kregen een uitleg van bijna 2 en half uur over de camper, zodat we pas rond half 4 richting de eerste camping reden (BCRV in Vancouver).

30 mei

De jetlag is nog lang niet over, want om 6 uur stonden we alweer naast ons bed. Voordeel hiervan is wel dat we vroeg met de bus naar een mall in Vancouver konden gaan. Hier hebben we heerlijk gewinkeld (bij Sears, Safeway en Wall Mart) en gelunched bij MacDonalds (by the way: de vegetarische burger is hier lekkerder dan in Nederland). Kortom: een echt Canadees winkeldagje dus.

Terug op de camping hebben we daar ook nog even het campingwinkeltje geplunderd, want daar verkopen ze namelijk ook wat Nederlandse heerlijkheden zoals hagelslag en beschuit. Dit komt omdat de eigenaars van de camping Hollanders zijn.

31 mei

Een belangrijke dag vandaag! Vandaag staken we de grens met Amerika over. Dit ging niet geheel zonder slag of stoot. Rond 10 uur wilden we de grens over steken (bij Abbotsford) naar Amerika, maar we werden aangehouden door de grenscontrole. Ze wilden weten wat we gingen doen in de VS en of we groenten of vlees bij ons hadden. We gaven aan dat we wel appels en bananen in de camper hadden, maar geen vlees. We moesten de camper parkeren en uitstappen en een douane ambtenaar kwam de camper in. Daar vond hij een blik spaghetti met een vleessaus! Die werd direct in beslag genomen en we moesten mee het douanekantoor in om formulieren in te vullen. Voor 6 US dollar per persoon kregen we een tijdelijk visum en we kregen een brief mee dat bij een volgend bezoek of bij terugkomst in Canada we een boete riskeren van 100 tot 5000 USD doller als we weer vlees meenemen!

De rest van de rit ging voorspoedig en in de middag kwamen we in Newhalem aan (ligt in het North Cascades National Park in de staat Washington). De camping die we via internet hadden uitgezocht bleek bijna geen voorzieningen te hebben (alleen maar wc’s – dus geen douche, water of electriciteit!), maar was daarom wel goedkoop (12 US dollar per nacht).

1 juni

Vandaag zijn we door het North Cascades National Park gereden (erg langzaam aan, want het is hier erg mooi!) naar de volgende camping. Ditmaal een KOA camping, prima voorzien van alle faciliteiten, dus we hebben meteen een campingplaats met full hook-up genomen (dit is incl.: rioolaansluiting, electriciteit en water). Wel wat duurder dan de vorige camping, maar wel erg handig en we konden ook douchen en de kleren wassen. De camping ligt vlak na het plaatsje Winthrop, echt: je weet niet wat je ziet, alle huizen zijn in Western style nagebouwd. Een erg leuk gezicht! Vanaf de camping kan je gratis met een limousine (uit 1973) naar Winthrop worden gereden en dat hebben we dan ook meteen even gedaan. We hebben daar wat rondgelopen en daarna hebben we de benenwagen terug naar de camping genomen (was maar 1 mile).

2 juni

Eindelijk eens uitgeslapen!! Pas om 8 uur werden we wakker! Erg fijn, want vandaag blijven we op deze camping. Even uitrusten en de dagboeken bijwerken. Het is, alweer, een schitterende dag vandaag (overdag is het zo’n 26 graden, ’s nachts koelt het af naar 12 graden) en een beetje bijbruinen kan geen kwaad. Natuurlijk moest er ook nog even ” gewerkt” worden, want doordat we een 27 ft camper mee hebben gekregen i.p.v. een 24 ft camper, moesten we de reservering voor de Inside Passage (overtocht van Prince Rupert naar Port Hardy op 26 juli a.s.) laten aanpassen. Dit heeft ons heel wat telefoontjes gekost, maar uiteindelijk hebben we vandaag de extra kosten kunnen betalen en is de reservering definitief geworden.

‘s-Middags zijn we weer door de eigenaar van de camping met de limousine naar Winthrop gebracht. Aangezien we met de meegenomen laptop nog steeds geen contact kunnen maken met internet, zijn we eerst naar een internetcafe gegaan om de e-mail te checken.

Daarna zij we nog even Winthrop door geslenterd en hebben we een ijsje gekocht. Je laat het wel uit je hoofd om een ijsje van meer dan één bolletje te kopen want zoals alles in Amerika groot is, is ook een ijsje groot.